DIT DOCUMENT WORDT NOG HERZIEN !!
Annelies: Visie –> uitgangspunten –> kort en concreet
- Bij de opname van een nieuwe gast verwelkomt de vrijwilliger samen met de verpleegkundige en indien mogelijk met de coördinator de gast en zijn of haar naasten. Als men nog niet bekend is met het huis, wordt er een rondleiding gegeven door de vrijwilliger en krijgt men te horen welke afspraken er gelden binnen het hospice.
- Het kan gebeuren dat een gast een bekende is van jou als vrijwilliger. Overleg in dat geval met de coördinator of je deel kunt nemen aan de zorg van de betreffende gast. De coördinator overlegt met jou als vrijwilliger en met de gast of jullie het bezwaarlijk vinden om op professionele basis contact te hebben.
- De gast en zijn naasten worden gestimuleerd zich thuis te voelen door gebruik te maken van de huiskamer, de keuken en de stiltekamer.
- Mocht een naaste willen deelnemen aan de maaltijd, dan wordt dit genoteerd op de lijst op het prikbord in de vrijwilligersruimte i.v.m. verrekening van de kosten. Deze kosten worden niet in rekening gebracht bij bijzondere omstandigheden als verjaardagen, huwelijksdagen, waken, overlijden, of indien een zeer naaste zelf niet in staat is om voor eigen maaltijd in Hospice te zorgen.
- Bij problemen t.a.v. de gast en naasten schakelt de vrijwilliger al in een vroeg stadium de coördinator of verpleegkundige in. Zorgvuldigheid naar elkaar is geboden. Afstemming is hierin een wezenlijk onderdeel.
- Je mag geen cadeaus aannemen. Als de gast of naasten toch een schenking willen doen, kan dit in de vorm van een gift aan het hospice.
- Het is van belang dat de vrijwilliger werkt vanuit de wensen en behoeften van de gast en zijn of haar naasten.
- De vrijwilliger respecteert de normen en waarden van de gast en naasten.
- De vrijwilliger respecteert ieders individuele rouwproces.
- Geheimhoudingsplicht is een basisregel waaraan de vrijwilliger zich te allen tijde dient te houden. Het waarborgt de privacy van de gast en de naasten.
- Neem contact op met een coördinator indien een situatie afwijkt van een van deze regels.
Nog samen te voegen tekst (was protocol 1a) ???
Contact tussen gasten en vrijwilligers
- Uitgangspunten
- De gast is het uitgangspunt bij alles wat we doen.
- De belangrijkste regel is: Wees present.
- Dit protocol is een richtlijn waar zo nodig soepel mee omgegaan kan worden.
- Overdracht
- Voor je dienst is er een kwartier overdracht. Het is goed om je vooraf in te lezen.
- Na de overdracht wordt er afgesproken wie verantwoordelijk is voor welke kamer(s) en wie er kookt. (Soep en avondmaaltijd).
- Voor je naar een kamer gaat heb je je ingelezen.
- Contact tussen gasten en vrijwilligers
- Om de gasten zo min mogelijk verschillende gezichten te laten zien, krijg je een of meer kamers waar je verantwoordelijk voor bent en ga je zo veel mogelijk naar de gast waar je al eerder bent geweest.
- Je reageert op de bel die behoort bij de kamer(s) waar jij verantwoordelijk voor bent.
- Voel je je onzeker, vraag dan hulp van een collega of van de verpleegkundige.
- Je gaat naar een gast als je daar een reden voor hebt, bijvoorbeeld om te vragen wat de gast wil eten.
- Je gaat niet naar de kamer waar collega’s verantwoordelijk voor zijn, tenzij je hulp nodig is of als je collega even niet beschikbaar is.
- Je gaat niet zomaar naar een gast, bijvoorbeeld om je voor te stellen of om te zeggen dat jij er de komende vier uur bent.
- Je gaat geen afscheid nemen aan het einde van je dienst.
- Ongevraagde toegang tot de gast
De verpleegkundige brengt de medicijnen en heeft dus “zicht” op de gast. Met haar kun je overleggen of je naar een gast toe kunt gaan zonder dat je gebeld wordt, bijvoorbeeld omdat je weet dat de gast graag een praatje maakt of behoefte heeft aan gezelschap.