ABC-tje (in alfabetische volgorde)
Inhoud
Geschillen
- Bij een geschil tussen vrijwilligers, kan er contact opgenomen worden met een coördinator voor zover de betreffende vrijwilligers niet samen tot een oplossing hebben kunnen komen.
- Ook kan de vrijwilliger zich wenden tot de externe vertrouwenspersoon. Informatie over de vertrouwenspersoon is te vinden op de website en op het prikbord in de vrijwilligersruimte.
- Bij een blijvend geschil tussen een vrijwilliger en een coördinator kan ook een brief worden
- gezonden aan het bestuur van het hospice. Het bestuur werkt volgens het klachtenprotocol van de VPTZ. We zijn aangesloten bij deze commissie en hanteren het daarbij behorende reglement.
Geurtjes
Gasten zijn in deze fase vaak gevoeliger voor geuren. Gasten mogen het gebruik van geurtjes natuurlijk wel op hun eigen kamer bepalen!
Denk daarom aan het volgende als het om jezelf gaat als vrijwilliger:
- Gebruik geen eau de toilette, parfum of andere sterk geurende toiletartikelen.
- Wees ook zuinig met etherische oliën in ‘geurbrandertjes’ in algemene ruimtes.
- Rokers: rooklucht is erg doordringend. In ieder geval na het roken handen wassen en bijv. een pepermuntje nemen. (Let op: koffie kun je ook goed ruiken).
- Wees matig met het eten van knoflook wanneer je gaat werken.
- Alcohol: de vrijwilliger / medewerker dient zich er van bewust te zijn dat alcohol altijd geroken wordt! Dus: géén alcohol vlak voor of tijdens werktijd.
Hospice info t.b.v. vrijwilligers
In de kast in de spreekruimte (beneden) staan diverse mappen met informatie voor de vrijwilligers.
Deze kun je altijd inkijken.
Intervisie
Vanuit de organisatie krijgt de zorgvrijwilliger intervisie aangeboden, deelname is zeer gewenst.
Dit wordt al bij de intake van nieuwe vrijwilligers verteld.
Jaargesprek
Eén keer per twee jaar wordt door de coördinator een jaargesprek met de zorgvrijwilliger gehouden aan de hand van een evaluatieformulier. Het verslag van dit gesprek wordt door de coördinator en de vrijwilliger getekend voor akkoord.
Lief- en leedpot
Het bestuur stelt een bedrag beschikbaar voor de lief- en leedpot. (ß klopt dit nog?)
De lief- en leedpot staat bij de coördinator in de kast en wordt beheerd door de werkgroep lief en leed. Hieruit worden o.a. bloemen voor langdurig zieke collega’s betaald. De werkgroep Lief en Leed beheert de pot en vermeldt de ondernomen acties in het logboek.
Logboek
In de ADM zaal ligt het logboek dat uitsluitend bestemd is voor zorgvrijwilligers, geestelijk verzorger, coördinatoren en verpleegkundigen. In het logboek kan men alle vragen, opmerkingen en mededelingen kwijt, die met het werken in het hospice te maken hebben.
Nascholing
Per jaar kunnen gemiddeld 15 vrijwilligers aan nascholing deelnemen; aanmelden kan via de inschrijflijst op het prikbord en in overleg met de coördinator.
Overdracht
- Zorg dat je 15 minuten eerder aanwezig bent voor het overdragen, zodat de ander op tijd naar huis kan.
- Deuren en ramen sluiten van de ruimte waarin de overdracht plaatsvindt.
- De overdracht vindt uitsluitend plaats in aanwezigheid van zorgvrijwilligers, evt. coördinator, geestelijk verzorger en/of verpleegkundige.
- Overdrachtspunten:
- per gast: (ziektebeeld, huidige situatie, benodigde zorg, medicatie, afspraken,
bijzonderheden, etc.); - verloop van de dienst;
- overige (was, maaltijden, aftekenen medicijnen, aanwezigheid van bezoek e.a., etc.).
- per gast: (ziektebeeld, huidige situatie, benodigde zorg, medicatie, afspraken,
Privacy
- Informatie over de gast geef je alleen – en met instemming van de gast – aan de naaste familie of contactpersoon. Ook het inzien van de zorgmap mag alleen met toestemming van de gast.
- Bij twijfel overleg je met de coördinator. Aan derden wordt geen info over gasten gegeven, verwijs naar de familie door.
- Aan derden worden geen telefoonnummers van vrijwilligers en coördinatoren doorgegeven (bericht + naam en telefoonnummer noteren en indien nodig wordt er teruggebeld).
- Belt er een huisarts die informatie wil, dan verbind je door naar de verpleegkundig of de coördinator, indien deze even niet bereikbaar is, noteer het telefoonnr. En naam huisarts en zeg dat deze wordt teruggebeld.
- Telefoonnummers van gast of familie worden niet verstrekt, anders dan na overleg met de gast of contactpersoon.
- Als er problemen zijn op psycho/sociaal gebied, speel je dit door aan de coördinator.
- Er kunnen zaken spelen in de privésfeer die alleen bij de coördinator bekend zijn en dat ook moeten blijven. Relevante informatie dienaangaande wordt door de coördinator aan de vrijwilligers doorgegeven.
Rooster
- Er wordt digitaal geroosterd.
- Men heeft een roosterverplichting van minimaal 2 diensten per week waarvan 1 van de 4 diensten in een weekend (zaterdag/zondag). We gaan uit van een minimale inzetbaarheid van 80 diensten per jaar.
- Kun je een door jezelf ingeroosterde dienst niet werken, dan dien je zelf voor een vervanger te zorgen. Mocht dat niet lukken, licht dan de roosteraar c.q. de coördinator in. Ook wanneer je ziek bent of een uitvaart hebt, licht je de coördinator in.
Samenwerkingsovereenkomst
Tussen de zorgvrijwilliger en de Stichting Hospice Zutphen wordt een samenwerkingsovereenkomst gesloten. Door ondertekening van deze overeenkomst is de vrijwilliger tevens verzekerd bij ongevallen die haar/hem kunnen overkomen tijdens de werkzaamheden ten behoeve van het hospice.
Vakantie
- Vul in het digitale rooster jouw vakantieperiode in.
- Kom (de eerste dienst) eerder om je in te lezen.
Werkbespreking
Vier keer per jaar schrijft de coördinator een werkbespreking uit waarvoor per werkgroep één afgevaardigde uitgenodigd wordt. Het wordt zeer op prijs gesteld wanneer van alle werkgroepen tenminste één persoon aanwezig is. Tevens kunnen andere (zorg)vrijwilligers de werkbespreking bijwonen; ook vrijwilligers die niet in een werkgroep zitten.
De coördinator zorgt ervoor dat alle zorgvrijwilligers de agenda en het verslag van de werkbespreking per mail ontvangen. Het uitgeprinte verslag van het werkoverleg zit tevens in het vrijwilligerslogboek.