Protocol xx – Contact tussen gasten en vrijwilligers

 

Uitgangspunten

  • De gast is het uitgangspunt bij alles wat we doen.
  • De belangrijkste regel is: Wees present.
  • Dit protocol is een richtlijn waar zo nodig soepel mee omgegaan kan worden.

 

Overdracht 

  • Voor je dienst is er een kwartier overdracht.
Het is goed om je vooraf in te lezen.
  • Na de overdracht wordt er afgesproken wie verantwoordelijk is voor welke kamer(s) en wie er kookt. (Soep en avondmaaltijd)

  • Voor je naar een kamer gaat heb je je ingelezen.

 

Contact tussen gasten en vrijwilligers

  • Om de gasten zo min mogelijk verschillende gezichten te laten zien, krijg je een of meer kamers waar je verantwoordelijk voor bent en ga je zo veel mogelijk naar de gast waar je al eerder bent geweest.
  • Je reageert op de bel die behoort bij de kamer(s) waar jij verantwoordelijk voor bent.
  • Voel je je onzeker, vraag dan hulp van een collega of van de verpleegkundige.

  • Je gaat naar een gast als je daar een reden voor hebt, bijvoorbeeld om te vragen wat de gast wil eten.
  • Je gaat niet naar de kamer waar collega’s verantwoordelijk voor zijn, tenzij je hulp nodig is of als je collega even niet beschikbaar is.

  • Je gaat niet zomaar naar een gast, bijvoorbeeld om je voor te stellen of om te zeggen dat jij er de komende vier uur bent.
  • Je gaat geen afscheid nemen aan het einde van je dienst.


 

De verpleegkundige brengt de medicijnen en heeft dus “zicht” op de gast. Met haar kun je overleggen of je naar een gast toe kunt gaan zonder dat je gebeld wordt, bijvoorbeeld omdat je weet dat de gast graag een praatje maakt of behoefte heeft aan gezelschap.